"שושלות" I מקבץ תערוכות חדש בגלריה לאמנות עין הוד

פתיחה: שבת 29.6.24 בשעה 12:00

דן חמיצר, אמי וכל מי שאהבה אי פעם, 1976

בשבת, 29.6.24 בשעה 12:00 ייפתח בגלריה לאמנות בעין הוד מקבץ תערוכות חדש העוסק באמנות רב-דורית בקרב משפחות של אמנים המתגוררות ויוצרות בכפר האמנים, לדורותיו. זהו המשך למקבץ התערוכות האחרון שהוצג בגלריה, ועסק בקבוצות ובקולקטיבים של אמנים באמנות הישראלית. כעת מתמקד המבט בקבוצה הראשונה אליה משתייכים האמן או האמנית: התא המשפחתי.
אוצרת: צאלה קוטלר הדרי

כפר האמנים עין הוד נוסד ב-1953 על ידי גרעין של אמנים מייסדים. בתחילת דרכו היה דל בתשתיות, ומספר המשפחות והילדים שהשתקעו בו היה קטן. כשהחל להתפתח, נקלטו בכפר משפחות צעירות שהשתקעו במקום וכיום פועלים בעין הוד הדור השני, השלישי ואף הרביעי של אמנים שגדלו במקום ויוצרים בהשראתו. בתערוכה הקבוצתית "שושלות" מציגים אמני קולקטיב עין הוד עבודות שמתייחסות להשפעות של אמנים על בני הזוג, ילדיהם ונכדיהם, אמנים בעצמם, והיא בוחנת את מושג "המשפחה" כנושא המעסיק את האמנים, לצד מחוות לאבות ואימהות אמנותיים.

דימוי: יעל טאוב מלמד, אדם וחוה, שנות ה-50. גלופת עץ. מוצגת לצד נכדתה שירה מלמד
אלון ירקוני ז"ל, דיוקן עצמי, פסיפס. 2009. משפחת מגל-ירקוני, ארבעה דורות של אמני עין הוד

בתערוכה "פָּנטה ריי" מוצג, לראשונה בישראל, אוסף העבודות של אמני משפחת חמיצר – שושלת אמנים שתחילתה בסוף המאה ה-19. 

"פנטה ריי" נשענת על ספר בשם זה שפרסם ב-1998 האמן והחידונאי תושב הכפר דן חמיצר, שבו התחקה אחר הביוגרפיה המשפחתית לאחר שמצא ארגז מלא בזיכרונות ועבודות אמנות של אביו, הצייר עמנואל חמיצר, שנפל בקרב במלחמת העצמאות. 

עוד בתערוכה מציגים סבו של דן, רפאל חמיצר, שהיה רופא ופסל ידוע – פסלו "איוב" הוצג בתערוכת הפתיחה של מוזיאון תל אביב בשנת 1939 ויוצג גם כן בתערוכה, לצד עבודות נוספות של אמו של חמיצר, אביו החורג ובני משפחה נוספים, וכן עבודה חדשה של דן חמיצר שנעשתה לאחר השבעה באוקטובר.

המשותף לכל היצירות הוא כי הן נעשו בזמני מלחמה לאורך הדורות, בישראל ובאירופה.

עמנואל חמיצר, משפחת חמיצר ברחוב אחד העם 138 תל אביב, 1948

בתערוכה "אסטואר", שבאגף לאמנות עכשווית, מוצג גוף העבודות שיצר בלסבוס האמן ערן שמואלי – שמחלק את זמנו בין עין הוד לאי היווני. 

ערן שמואלי הוא בן למשפחת אמנים המתגוררת ויוצרת בעין הוד, בעלת מכנה יצירתי משותף – הים. בתערוכה יוצגו עבודות אמנות של כל בני המשפחה. אביו של ערן הוא הפסל יצחק שמואלי ז"ל שפסלים ואנדרטאות שיצר מוצבים ברחבי הארץ, והיה מראשוני האקטיביסטים לשימור הימים בישראל. אמו חייקה היא אדריכלית ואמנית, אחיו הד פסל ואחותו יעל יוצרת רב-תחומית. 

"אסטואר" (Estuary) היא נקודת השפך של הנהר לים, במיקום גאוגרפי זה מתגורר ויוצר שמואלי באי לסבוס. נקודת המפגש בין הנהר לים מסמנת גם את נקודת המפגש האמנותי בין האמן למשפחתו.

ערן שמואלי. מיצב באגף לאמנות עכשווית

בתערוכה "בת ממשיכה" במבואת הכניסה לגלריה מציגות האמניות האחיות אלמוג גז ורעות גז ואנג סדרת עבודות וידאו וצילום שעוסקות במשק החקלאי של אביהן. הסדרה קורצת למושג "הבן הממשיך", תוך עיסוק במגדר ובאימהות. 

בקיר האמנים "כסא, שולחן, אמא" מציגים הצלמת אסנת בן דב, האמן יואב בן דב ואמו, האמנית מרה בן דב, מקבץ משפחתי המשלב בין צילום, פיסול וציור.

הצייר אלי שמיר מתארח בגלריה לאמנות עין הוד עם מקבץ הציורים "דיוקן משפחתי עם שעון" הכולל דיוקנאות גם של אביו ואמו.

אירוע פתיחת התערוכות: שבת 29.6.24 בשעה 12:00

מופע פתיחה: דניאלה תורג'מן ונדב הולנדר – מוזיקה מקורית
מחול: נטלי אפריאט, מחווה לאם האמנותית גרטרוד קראוס

שעות פעילות
שני עד שישי 10:00 – 14:00
שבת 10:00 – 16:00
הכניסה חופשית!

הניוזלטר של עין הוד

עדכונים על אירועי אמנות ותרבות, מופעי מוזיקה, סדנאות ועוד - ישירות למייל