האם השמש זרחה היום I מקבץ תערוכות חדש בגלריה עין הוד

פתיחה: שבת 21.9.24 בשעה 12:00, כניסה חופשית

תערוכת זוכי הפרס לצילום ע"ש מיכה קירשנר

האם השמש זרחה היום

תערוכת זוכי הפרס לצילום ע"ש מיכה קירשנר

בשבת 21.9.24 תפתח, לראשונה, תערוכה של זוכי הפרס לצילום ע"ש מיכה קירשנר בגלריה לאמנות עין הוד. התערוכה היא פרי שיתוף פעולה בין משפחת קירשנר-בן ימי, החוג לצילום בבית הספר לעיצוב של אוניברסיטת חיפה וגלריה לאמנות עין הוד. 

הפרס, בסך 30 אלף שקלים, מוענק מדי שנה לסטודנטים מצטיינים בשנה ד' מהמחלקות לצילום באקדמיות לאמנות וצילום בישראל במטרה לקדם את אמנות הצילום והווידאו בקרב יוצרים ויוצרות צעירים בראשית דרכם.

קירשנר (2017-1947), יוצר ומורה נערץ, מעמודי התווך של התרבות הישראלית, העמיד דורות של תלמידים לצילום במדרשה לאמנות, בסם שפיגל, בקמרה אובסקורה ובמחלקה לצילום של המרכז האקדמי לעיצוב וחינוך ויצו חיפה (כיום בית הספר לעיצוב של אוניברסיטת חיפה). הוא מכונה "אבי צילום העיתונות המודרני הישראלי", ששילב בין צילום עיתונות לצילום אמנותי.

התערוכה "האם השמש זרחה היום" תוצג באגף לאמנות עכשווית של הגלריה לאמנות בעין הוד. האמנים הצעירים הזוכים בפרס לזכרו מבטאים במידה רבה את "הרוח הקירשנרית", שנעה בין תיעוד התפרקות, אפוקליפסה, כאב, ציניות ואימה מחד, ובין מבט חומל של עיניים בהירות וצלולות, הרואות את הרובד הסמוי בנפש האדם, באשר הוא. 

כותרת התערוכה, "האם השמש זרחה היום", שאולה מציטוט של קירשנר לעיתון "הארץ" ב-2011 ומבטאת את המבט הייחודי והמפוכח של האמן המטיל ספק, שואל שאלות וחותר לאמת ולנקיטת עמדה.

קירשנר חתום על מהפכת צילום בישראל כשצילם דיוקנאות של גיבורי תרבות, פוליטיקאים והחברה הישראלית, וכן דיוקנאות של פלסטינים נפגעי האינתיפאדה הראשונה ושל תושבי עזה. בשנת 1984 קיבל קירשנר את "פרס מוזיאון ישראל לצילום". בשנים 1997–2012 עמד קירשנר בראש המחלקה לצילום של המרכז האקדמי לעיצוב וחינוך ויצו חיפה, והוא בעל תואר פרופסור במדעי הרוח והאמנות. 

"הצילומים של מיכה קירשנר הניחו תשתית לדיון הפילוסופי הרווח ביחס לצילום הפוסט-מודרני – המתח שבין האמת לבדיה", כתבה עליו האוצרת רותי דירקטור, "צילומיו המבוימים, אשר הופיעו על דפי העיתונות, ערערו את התפישה המקובלת לגבי צילום עיתונות כצילום תיעודי ולפיכך נאמן למציאות, והובילו לשיח בדבר האמת של הצילום". "מיכה היה בלבו פנימה 'מתקן עולם'", כתבה עליו זוגתו צופית קירשנר, "ככזה, הוא השתמש במצלמה כבחרב או בשוט, להצליף או לחשוף פוליטיקאים ואנשי שעה, להציג דעות חברתיות ופוליטיות פחות מקובלות ולהאיר פינות נידחות בחברה הישראלית. מיכה האמין בכוחו של הצילום, כמדיה חתרנית ומתעתעת לסדוק מוסכמות ולפורר דעות. יחד עם זאת, מיכה הטיל ספק בכל. גם בכתוב לעיל".

ערן חדד ברק ראש החוג לצילום באוניברסיטת חיפה: "לציון האיחוד של מכללת ויצו עם אוניברסיטת חיפה וכחלק מבניית אופק חדש לחוג לצילום אנחנו שמחים לשתף פעולה עם גלריה לאמנות עין הוד ולהציג את זוכי הפרס לצילום ע"ש מיכה קירשנר בארבע השנים האחרונות. התערוכה, באוצרות צאלה קוטלר הדרי, תגיב לימים הקשים שאנו עוברים ותציע קולות חדשים ורעננים בשדה הצילום והווידאו. אנו רואים בפתיחת התערוכה חשיבות גדולה דווקא בימים אלה, בתקווה למבט שפוי הצופה אל אופק אחר".

 

מיכה קירשנר, דיוקן עצמי, 2010

 

פתיחה: שבת 21.9.24 בשעה 12:00
משתתפים: בן אלון, דפנה אמירה, מיכל ארנהיים, מישל בוגינסקי, גיא גלסברג, שלום חי, סופיה טליה טראנסקי, מעיין כהן, דניאל ליברמן, איתי ליפשיץ, קשת מגדל, מיכה קירשנר, לאל רייס
אוצרת: צאלה קוטלר הדרי
ייעוץ וליווי אקדמי: ערן חדד ברק

הלילה החלפתי את צבע השמיים

בד בבד, תפתח בגלריה לאמנות בעין הוד בשבת 21.9 בשעה 12:00 תערוכה מרכזית נוספת – "הלילה החלפתי את צבע השמיים". בהשתתפות אמני עין הוד עובדיה אלקרא, יעקב ביטון, שרון בריל, שושנה הימן, רענן טל, ענבל טימור, נובויה ימגוצ'י, תמרה תורג'מן. אמנית מתארחת: מאיה סמירה. אוצרת: צאלה קוטלר הדרי.

התערוכה עוסקת בפוטנציאל השינוי הגלום בכל מצב, בנפש האדם, במציאות ובחומר. העבודות המשתתפות מציגות היפוך פוטנציאלי, כזה שיכול להתפתח רק בתנאי שתינקט עמדה או פעולה: חימר שהופך לצילום, אלומיניום שמוליד ניצן של פרח, דיו שחור שמעכיר מים שקופים, כלי נשק שהופך לתכשיט.

שם התערוכה שאול מספרו של המשורר יעקב ביטון, "אחותי בזוהר" מ-2018. בספר זה משייט ביטון בין רקיעים ותהומות ומעל לשורות מרחפת רוח שכינה או ניצוץ אלוהי – שמבטאים את פוטנציאל ההיפוך והשינוי.

יעקב ביטון, אֲחוֹתִי בַּזֹּהַר, 2018. הוצאת אפיק, עורך: דרור בורשטיין

קירות אמנים

עוד במסגרת פתיחת מקבץ התערוכות החדש בשבת 21.9 בשעה 12:00 יפתח מיצב מיוחד של האמנית מירֵה ארנון, "אריה אנושי", המוקדש לציורי הקיר של האמנית שושנה הימן (2009-1923) משנת 1963 בבית הקפה המיתולוגי "קפה הפוך", שפעל בעין הוד באותן שנים. 

כמו כן יוצג המקבץ "אישה עם יונה" במרכזו עבודת פיסול של הימן משנת 1948, "אישה עם יונה", לצד עבודות רישום וקולאז'.

ייחנך גם קיר אמן לצלם רוי ברודי, "תרנגול כפרות", בו מוצגת סדרת צילומים המתעדת את ההפוגות בין הקרבות במהלך מלחמת יום כיפור 1973, בזמן שהיה חייל לוחם במילואים.

 

שושנה הימן, ציור קיר, בית הקפה "קפה הפוך" בעין הוד, שנות ה-60

חנות גלריה לאמנות עין הוד

חדש! אמנות מקורית, אירועים מיוחדים, חפצי עיצוב, ספרים ועוד - גם אונליין!